piątek, 28 marca 2014

CHCEMY PAMIĘTAĆ! "Żyję w wolnej Polsce" - c.d.


Oto następne fragmenty prac złożonych przez uczniów naszego gimnazjum w ramach konkursu "Żyję w wolnej Polsce". Poprosiliśmy nasze koleżanki i kolegów, żeby przelali na papier swoje przemyślenia na temat naszego kraju, swojego miejsca i roli w Polsce, poglądów na przeszłość i pomysłów na przyszłość. Zapraszamy do poczytania i pomyślenia.


Często nie doceniamy Wolności. Jako osoby urodzone już w wolnej Polsce uważamy, że Ona po prostu się nam należy. Czwartego czerwca minie 25 rocznica wyborów parlamentarnych , które przyniosły nam upragnioną wolność. Wybory te były tylko częściowo demokratyczne, a jednak ich wynik spowodował, że żyjemy teraz w wolnym kraju.
Satysfakcjonuje mnie fakt, że mam prawo do publicznego wyrażenia własnego zdania, a także poszanowania moich poglądów przez innych. Konstytucja Rzeczpospolitej Polski gwarantuje mi również prawo do wyznawania wybranej religii, bądź nie wyznawania żadnej. Mogę gospodarować, posiadać, dysponować zgodnie z własną wolą rzeczą i myślą.
Kiedy osiągnę pełnoletniość będę mogła oddać głos w wyborach, które będą wolne i wyłonią wskazane przez większość obywateli władze.

 
Sylwia Wilk kl. III ,,a’’


Kiedy dowiedziałam się jak wyglądało życie polskiego społeczeństwa w czasach komunizmu bardzo mnie to zasmuciło. Brak jedzenia w sklepach, długie kolejki po chleb, którego często brakowało, żywność na kartki… I brak wolności. To władze tak utrudniły codzienność Polaków.
Jednak społeczeństwo polskie sprzeciwiło się władzy komunistycznej. Dzięki temu zostały zorganizowane wybory 4 czerwca 1989 roku, w których zwyciężyła ,,Solidarność’’. Zapoczątkowało to zmiany w Polsce, rozwój kraju i poprawę życia jego mieszkańców.
Dzięki odwadze i poświęceniu Polaków żyjących tym okresie, dziś mogę swobodnie pójść do sklepu i nie martwić się, że czegoś w nim zabraknie. Wybieram produkty, ale przede wszystkim mam możliwość wyboru tego, co chcę robić w życiu.


Karolina Wawrzonek kl. III ,,a’’



Cieszę się , że żyję w wolnej Polsce, bo:

-mogę jeść mandarynki , czekoladę i banany – kiedy chcę i ile chcę
-,,godzinę policyjną’’ wyznaczają rodzice
- rozmowy telefoniczne nie są ,, kontrolowane’’
-mogę mówić o tym, co myślę i czuję
-nie muszę stać w długich kolejkach , żeby coś kupić
-nie muszę się martwić ,że zgubię ,, kartkę’’ i będę musiał chodzić głodny
-mogę chodzić do kościoła i modlić się
-mogę komunikować się z przyjaciółmi przez Internet , komórkę
-w telewizji mogę oglądać mnóstwo programów
- mogę śmiać się z tego, co mnie śmieszy
-mogę spać spokojnie

Krzysztof Ptaś kl. III ,,a’’




Cieszę się, że żyję w wolnej Polsce, ponieważ w dzisiejszych czasach człowiek ma bardzo wiele przywilejów takich jak prawo głosu, prawo wyboru. Kiedyś w sklepach na półkach towarów brakowało, a dziś jest go dużo, więc w porównaniu do tamtych lat dzisiaj jest dużo łatwiej żyć. 
Nie ma już ograniczeń, można swobodnie poruszać się po kraju, lub poza nim. Nie ma władzy, która może rządzić bez uzgodnienia tego z obywatelami. Więc gdybym miał wybierać, to bez wahania wybrałbym dzisiejsze czasy.

Dawid Winiarski kl III,,a”



Cieszę się że żyję w wolnej Polsce, bo dzisiejsza władza pozwala mi się rozwijać i robić to co lubię.
Kolejnym powodem mojej radości jest sprawiedliwość. Czuję się bezpiecznie. Zło jest ścigane i karane. Dzięki polskiej polityce zagranicznej nikt nie musi się bać wojny, każdy z nas wie, że wszystkie spory warto rozwiązywać pokojowo.
Jednak najbardziej satysfakcjonuje mnie to, że tak naprawdę to my mamy władzę, której rząd nie może podważyć, ponieważ Polska jest krajem demokratycznym.


Mateusz Bździkot kl. III „a”


Życie w wolnym kraju nie jest zwykłe. Pewnie niewielu ludzi myśli na co dzień o tym , ile ta ,,wolność’’ kosztowała i jak wiele powinna dla nas znaczyć. Niektórzy nie rozumieją, co tak naprawdę znaczy patriotyzm. Dlatego tak ważne jest, byśmy my, młodzi u progu dorosłości zaczęli myśleć o przyszłości naszego kraju. Nasi rodzice, dziadkowie zdali egzamin dojrzałości uwalniając Polskę z jarzma komunizmu. Teraz nasza kolej. Wybór należy do każdego z nas, dlatego dbajmy o Polskę.

Sylwia Zielińska kl. III ,,a’’


Cieszę się , że żyję w wolnej Polsce, bo mogę wyjść z kolegami pograć w piłkę, pójść do kina, czy na basen. Nie muszę się obawiać, że ktoś mi tego zabroni, coś karze, za coś mnie ukarze.
Mogę powiedzieć co mi się podoba, a co nie.
To wszystko dzięki ludziom , którzy walczyli z komunizmem.
Myślę, że wybory z 1989 roku były ważne dla Polaków. Pozwoliły coś zmienić na lepsze.


Bartosz Kulig kl. III ,,a’’


Cieszę się , że żyję w wolnej Polsce, ponieważ mam dom, rodziców i jestem pewien, że pan w telewizyjnym okienku nie ogłosi jutro wojny domowej.
Moi rodzic nie pracują ponad swoje siły. Mogę się uczyć, mam wybór, nikt za własne zdanie nie wyrzuca mnie ze szkoły.
Dziękuję wszystkim ludziom, którym to zawdzięczam, szczególnie elektrykowi ze Stoczni Gdańskiej, przywódcy Solidarności - Lechowi Wałęsie.


Daniel Zięba klasa III ,,b’’


Cieszę się , że żyję w wolnej Polsce, ponieważ nie muszę narażać swojego życia. Nie muszę się bać o swoje życie i bezpieczeństwo moich najbliższych. Nie muszę się martwić o to, że jutro nie będę miał gdzie mieszkać, lub co jeść. Nie muszę stać w wielogodzinnych kolejkach nie wiedząc czy zostanie coś dla mojej rodziny. Nic nie muszę. Wszystko mogę.
Dziękuję tym ludziom, którzy oddali życie za wolny kraj, za to, że żyję w demokratycznej Polsce, w której mogę wyrażać własne zdanie, mogę spokojnie spać, jeść i rosnąć. Pójść do sklepu, który znajduje się nieopodal i kupić czego dusza zapragnie. Wyjść na środek miasta i wykrzyczeć co mam na myśli. Cieszyć się.
Nie wiem jak by wyglądało moje życie, gdyby nie ludzie walczący o wolność. 


Piotr Jemioła kl. III b



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz